KUBUS reeks
H.J.Mac Gillavry Kubus no. 1: Gekruiste benen (2e druk) |
|
Maarten Zweers Kubus no. 2: Zeven bouwstukken |
|
J.A. den Ouden Kubus no. 3: Over de OBdH |
|
H.J. Mac Gillavry Kubus no. 4: Belang van ritueel |
|
J. de Jong Kubus no. 5: Reis naar het midden |
|
R.B. Snip Kubus no. 6: Queen Anne en de vrijmetselarij |
|
H.J. Mac Gillavry Kubus no. 7: Volle Middernacht |
|
H.J. Beunk Kubus no. 8: Deugd werd niet beloond |
|
J. Mojet Kubus no. 9: Leidraad instructie leerlinggraad (2e druk) |
|
A.M. van Harten e.a Kubus no. 10: Rondom de korenschoof |
|
M. Gout Kubus no. 11: Geometrie in de tempel |
|
J.A. den Ouden Kubus no. 12: In den beginne was het 'niets' |
versie 14.07
layout gebaseerd op YAML v3
kubus no. 11
Geometrie in de tempel
de maçonnieke bouwsymboliek verklaard
aan de hand van de kathedraal van Amiëns
door M. Gout
96 pagina's
ca. 167 x 240 mm
rijk geillustreerd
(geheel in kleur)
euro 17,50
(excl. verzendkosten)
voorbeeldpagina's
presentatie
recentie KUZ
idem 'Nieuw Perspectief'
Geometrie in de tempel
de maçonnieke bouwsymboliek
verklaard aan de hand van de kathedraal van Amiëns
M. Gout
Over de plotselinge opbloei van West-Europa in de 11e eeuw is al veel geschreven.
Voor een deel was dit het gevolg van fysieke factoren, zoals een afname van oorlogen en een lichte
klimaatverbetering, waardoor verhandelbare overschotten ontstonden en mensen vrijkwamen voor niet-productieve arbeid.
Op de jaarmarkten van Noord-Frankrijk (Normandië, Picardië, Champagne en Ile de France) verdrongen zich handelaren
uit heel Europa voor met name graan en wollen stoffen.
Kruisvaarders vestigden zich in Palestina en studenten trokken de Pyreneeën over, om in het grotendeels
nog islamitische Spanje de daar bewaard gebleven kennis van de klassieke Oudheid te bestuderen.
Op een gegeven moment waren hun aantallen dermate groot, dat op de universiteiten daar naast Arabisch
de colleges tevens in het Latijn werden gegeven en een bloeiende handel in het vertalen van klassieke
manuscripten ontstond.
Anderen namen deel aan de kruistochten en werden in het Midden-Oosten geconfronteerd met een veel hoger
technologisch niveau.
Hoewel de maatschappij tot aan het einde van de Middeleeuwen haar feodale karakter bleef behouden,
veroorzaakte al deze impulsen een doorbreking van een eeuwenlange provinciale verstarring en bood ook aan
mensen van nederige afkomst mogelijkheden tot maatschappelijke ontplooiing in een van de vele nieuwe beroepen.
In Noord-Frankrijk nam men gretig al die nieuwe kennis in zich op. Met name het neoplatonische
gedachtengoed (de idee dat de aarde slechts kwalitatief van de hemel verschilt), zoals dat al eerder door
christelijke schrijvers als Augustinus en Boëthius was verwoord en verbond dit met pythogorese
getallensymboliek (de wiskundige grondslag van de schepping), Romeinse bouwtechniek (Vitruvius) en Arabische
rekenkunde en technisch vernuft.
Onder invloed van de School van Chartres ontstond hieruit in de 11e tot 13e eeuw
de gotische kathedraal: een westeuropese afspiegeling van de hemel op aarde, met een eigen symboliek die vooral
gebaseerd was op de meetkundige toepassing van de getallen drie, vier en vijf (en veelvouden daarvan), waarbij
het getal vier de materiële wereld symboliseerde
het getal drie het actief geestelijke aspect, en
het getal vijf (als resultante) het volmaakte, het goddelijke.
Na een beknopte inleiding over de herkomst en de belangrijkste kenmerken van de door de gotische kathedralenbouwers
gebruikte symboliek, laat de auteur aan de hand van talrijke foto's van de kathedraal van
Amiëns zien, hoe de middeleeuwse bouwmeesters deze symboliek vormgaven.
Tenslotte wijst hij aan de hand van talrijke voorbeelden op de overeenkomsten tussen de in deze kathedralen
toegepaste symboliek en de bouwsymboliek in de huidige vrijmetselarij.
terug naar begin van deze pagina